






SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE 4 – 5 LATKÓW
Temat: „Powitanie wiosny na sportowo – zabawy z chustą animacyjną”
Data: 21.03.2014r.
Prowadząca: Hanna Waltar - Lerch
CELE OGÓLNE:
• kształtowanie umiejętności współdziałania w otaczającej przestrzeni
• rozwijanie relacji interpersonalnych i komunikacji społecznej
• rozwijanie wrażeń wzrokowych, dotykowych, słuchowych i ruchowych
• czerpanie radości płynącej z ruchu i przebywania w grupie
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Dziecko aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach
• Dziecko umie się zachować bezpiecznie podczas zabawy
• Dz. nazywa oraz rozróżnia poszczególne kolory
• Dz. potrafi właściwie trzymać chustę
• Dz. poprawnie reaguje na polecenia nauczyciela
• Dz. śpiewa piosenkę: „Cieszymy się”
• Dz. wyraża swoje zadowolenie lub niezadowolenie za pomocą mimiki twarzy
MIEJSCE:
- ogród przedszkolny
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- grupowa, zespołowa
METODY PRACY:
- pedagogika zabawy KLANZA, metoda aktywna z udziałem chusty animacyjnej
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- chusta animacyjna, żabki do zajęć gimnastycznych, np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi; duża kostka z kolorami do chusty animacyjnej, pachołek ze strzałką.
BIBLIOGRAFIA:
- A. Wasilak, „Zabawa z chustą”, Wydawnictwo KLANZA 2002
- M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, „Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu
Rozwijającego W. Sherborne
- artykuł Lidii Koniecznej „Pedagogika zabawy - zabawy z chustą animacyjną”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. Część wprowadzająca:
1. „Cieszymy się” – wspólnie odśpiewanie piosenki na powitanie wiosny.
2. Wiosenny okrzyk: „Hura, hura to już wiosna”!!!!!
II. Część realizacyjna: zabawy z wykorzystaniem chusty:
1. Zabawy integrujące oraz ćwiczące współdziałanie
a. „Przebieganie pod chustą”- dzieci podnoszą i opuszczają chustę. Nauczyciel mówi kto ma zmienić miejsce.
b. „Bieganie z chustą” – uczestnicy biegają po obwodzie koła na przemian podnoszą ją i opuszczają.
c. „Bilard” – „Wrzucenie żabki do stawu”
d. „Sztorm” – wrzucamy żabki na chustę. Podczas wachlowania, nie mogą one spaść z chusty.
e. „Piłka w górę” – żabka w górę: na środku chusty leży żabka. Wszyscy podnoszą chustę i energicznie opuszczają. Żabka zostanie wystrzelona
2. Zabawy ćwiczące relaks i spostrzegawczość oraz zwinność i zręczność
a. „Przerzuć żabkę” – zadaniem bawiących jest przerzucanie jej na stronę przeciwną, aby spadła poza chustę. Stojący po drugiej stronie starają się nie dopuścić do tego
i próbują przerzucić piłkę.
b. „Uciekaj do domku” – Dziewczynki trzymają chustę, tworząc ruchomy domek. Chłopcy – kurczaki biegają, na sygnał nauczyciela, uciekają przed lisem do domku.
c. „Deszczowa chmura” – dziewczynki trzymają chustę i próbują złapać chłopców, którzy powiększają deszczową chmurę. Chłopcy mają ograniczoną przestrzeń do biegania. Następnie zamiana ról.
d. „Karuzela” wersja pierwsza – uczestnicy trzymają naprężoną chustę i przekazują sobie w prawą stronę, śpiewając: Hej ho , hej ho do pracy by się szło….
Wersja druga: „Na karuzeli” – dziecko siada na środku , a pozostałe dzieci idą i kręcą chustą, osoba siedząca próbuje utrzymać równowagę
e. „Goniony w kolory” – uczestnicy siedzą na chuście, twarzami do środka koła, każdy na wybranym kolorze. Nauczyciel wypowiada zaproszenie do „gonionego”. „Pada deszcz i świeci słońce, tęcza rośnie już na niebie,
Tysiąc widać już kolorów, jeden kolor jest dla Ciebie. Np. niebieski.
Dzieci obiegają chustę i siadają.
3. Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks:
a. „Wachlowanie” – unoszenie chusty i lekko wachlowanie nią
b. „Na morzu” – na chuście siedzi dziecko, a pozostałe osoby ją wachlują
c. „Leniuchowanie” – leżenie na chuście i głęboko oddychanie
III. Część końcowa:
1. Podsumowanie zajęć za pomocą mimiki twarzy
2. Dekorowanie paskami bibuły symbolicznego drzewka dla Pani Wiosny.









